Visueel

Heb je lees-, spellingsproblemen en/of problemen met het ruimtelijk inzicht bij rekenen? Dit hangt vaak samen met een visueel probleem. De oogsamenwerking ligt hier aan ten grondslag. Als visueel screener kunnen we bij ‘hink stap leer’ screenen op de oogsamenwerking.

Oogsamenwerking

Zien is veel meer dan alleen maar ‘scherpzien’. Zien is ook interpreteren en begrijpen.
Niet scherp zien, kan worden veroorzaakt doordat je ogen niet goed samenwerken. Dit noemt men een visuele disfunctie.
Beide ogen zien een plaatje en in de hersenen worden deze twee plaatjes over elkaar heen geschoven en wordt er één beeld van gemaakt. Als de ogen niet goed samenwerken, worden de plaatjes niet goed aan de hersenen doorgegeven en wordt het beeld niet goed tot één beeld gemaakt. Hierdoor gebeurt het vaak dat de verwerking van de informatie niet goed gaat. Het is dus van belang om ook naar de oogsamenwerking te kijken.

Gevolgen bij visuele disfunctie

Visuele problemen veroorzaken vaak problemen in de klas of op het werk. Hierbij kun je denken aan een van de volgende aspecten:

  • Lezen is niet leuk, je blijft spellend en hakkelend lezen
  • Je ziet cijfers en letters wazig, dubbel of dansend
  • Begrijpend lezen is erg moeilijk
  • Doordat het ruimtelijk inzicht niet goed ontwikkeld is, gaat rekenen lastig
  • Het handschrift is erg slordig of het schrijven lukt niet
  • Het kost een overmatige inspanning om een scherp en stilstaand beeld te krijgen. Aan het begin van de dag lukt dit nog, maar naarmate de dag vordert kost het steeds meer moeite een scherp of stilstaand beeld te krijgen. Vaak wordt dit, mede door onwetendheid, beschouwd als een concentratieprobleem
  • Vaak hoofdpijn/buikpijn en houdingsproblemen
  • Je haakt af tijdens de les of je werk
  • Er is vaak veel meer tijd nodig, door de zwakke samenwerking van de ogen

Wanneer je dit bekend voorkomt, is het goed mogelijk dat er een visueel probleem aan ten grondslag ligt.

Visuele screening bij ‘hink stap leer’

Bij een visuele screening wordt gebruik gemaakt van een ‘bioptor’ en een aantal andere visuele testen. Deze testen geven onder andere inzicht in het functioneren van de ogen op afstand en dichtbij. Hierdoor kan bekeken worden of de ogen goed met elkaar samenwerken. Het geeft daarnaast ook informatie over hoe de visuele informatieverwerking verloopt.

Na de visuele screening gaan we samen kijken naar het plan van aanpak. Wanneer resultaten afwijkend of ongewoon zijn, adviseert ‘hink stap leer’ altijd dit nader te laten onderzoeken bij een functioneel optometrist.

Visuele training bij ‘hink stap leer’

Vanuit de visuele screening kan ‘hink stap leer’ een visuele training opzetten. Deze is gericht op het trainen van de samenwerking tussen de ogen en het wegnemen van stress op de ogen en oogspieren. Welke training we opstarten, is afhankelijk van de bevindingen uit de screening. Dit doen we pas wanneer de reflexen goed geïntegreerd zijn, omdat aan visuele disfunctie vaak actieve en niet ontwikkelde reflexen ten grondslag liggen.

Voor een visuele training is niet zo heel veel nodig. Met wat simpele benodigdheden als bijvoorbeeld een tennisbal, een kralenkoord en je eigen duim kom je al een heel eind. Afhankelijk van de screeningsresultaten worden oefeningen doorgesproken. Tijdens de behandeling gaan we hiermee aan de slag. Het is daarna van belang dat er thuis ook 5-10 minuten per dag getraind wordt. Vaak is er na 3 maanden al duidelijk verschil te merken. Lichamelijke klachten verminderen of verdwijnen en de resultaten op school gaan vaak vooruit.

Bezoekadres
Gelderselaan 2
6523 LJ Nijmegen

06-54271674
sanne@hinkstapleer.nl